Одним з важливих етапів проектування системи гарантійного електропостачання є вибір місця майбутньої експлуатації дизель-генераторної установки. При цьому необхідно забезпечити виконання наступних вимог:
• достатня вентиляція;Підготовка фундаменту.
Всі дизель-генератори поставляються в зібраному вигляді. Їх силові агрегати (двигун, генератор) розташовані співвісно і змонтовані на жорсткої металевої рами (станині), яка є підставою дизель-генератора. При монтажі дизель-генератора він повинен бути жорстко закріплений на правильно підготовленому фундаменті. Кріплення здійснюється за допомогою анкерних болтів через настановні отвори підстави дизель-генератора.
Ідеальним фундаментом є залізобетонна подушка. Вона забезпечує жорстку опору, запобігає просіданню агрегату і розповсюдження вібрацій. Довжина і ширина фундаменту повинні відповідати габаритним розмірам дизель-генератора, а глибина повинна бути не менше 150-200 мм. Поверхня землі або підлоги під ним повинна бути правильно підготовлена і мати структуру, здатну витримати вагу фундаменту з агрегатом. При установки дизель-генератора в приміщеннях необхідно враховувати вимоги відповідних будівельних правил. Конструкції будівель повинні дозволяти витримувати навантаження, що відповідає вазі фундаменту, обладнання, додаткових аксесуарів і максимального запасу палива.
При існуванні небезпеки проникнення води в приміщення експлуатації дизель-генератора (наприклад, при установці дизель-генераторного агрегату в котельні) подушка фундаменту повинна бути піднята над рівнем підлоги.
Мінімізація вібрацій.
Для мінімізації поширення механічних вібрацій при роботі двигуна дизель-генератор обладнаний амортизаторами. Амортизатори агрегатів малої і середньої потужності розташовані між установочними опорами вібруючих вузлів (двигун, генератор) і металевою рамою (станиною), яка є підставою дизель-генератора. При їх монтажі здійснюється жорстке з'єднання підстави дизель-генератора і бетонного фундаменту. В дизель-генераторах великої потужності двигун і генератор жорстко закріплені на підставі, а амортизатори поставляються окремо. Їх встановлення здійснюється між станиною та бетонним фундаментом при монтажі дизель-генератора на місці майбутньої експлуатації.
У будь-якому випадку, агрегат повинен бути надійно закріплений на фундаменті для запобігання його переміщень під час роботи.
Для зменшення вібрацій також передбачені гнучкі з'єднання паливних трубопроводів, системи відведення вихлопних газів (сильфон), випускного воздуховода радіатора охолодження, електричних силових та керуючих кабелів, а також інших зовнішніх допоміжних пристроїв.
Впускний повітропровід.
Повітря, що надходить у камеру згоряння двигуна, повинен бути чистим, свіжим і як можна більш холодним. Зазвичай це повітря, безпосередньо навколишній агрегат і всмоктується через встановлений на двигуні повітряний фільтр.
Однак, в деяких випадках, з огляду на високій запиленості, забруднення або високої температури повітря навколо агрегату є непридатним для камери згоряння. В цих випадках встановлюється додатковий впускний повітропровід. Він йде від джерела чистого повітря, наприклад зовнішньої стіни будівлі, до встановленого на двигуні повітряного фільтру.
Експлуатація дизель-генератора без повітряного фільтру не рекомендується, оскільки збільшується ризик проникнення механічної пилу, бруду та інших сторонніх предметів всередину двигуна агрегату через воздуховод.
Охолодження та вентиляція.
У процесі роботи дизель-генератор є потужним джерелом тепла. Його найбільш тепловиділяючими елементами є двигун, електрогенератор, а також випускний колектор. Це може привести до підвищення температури в приміщенні експлуатації агрегату і негативно позначитися на його продуктивності. Для запобігання негативних наслідків приміщення повинно бути обладнане відповідною системою припливно-витяжної вентиляції, здатної відводити тепло, що виділяється. При її проектуванні необхідно правильно орієнтувати повітряний потік. Повітря повинен надходити в кімнату з боку електрогенератора, проходити вздовж двигуна, потім крізь радіатор системи охолодження і в підсумку викидатися вентилятором за межі приміщення через воздуховод.
При відсутності відведення гарячого повітря назовні буде відбуватися його рециркуляція і ефективність системи охолодження різко знизиться.
Впускний і випускний повітряні отвори повинні бути достатнього розміру для забезпечення вільного повітряного потоку як всередину приміщення, так і за його межі. Їх площа повинна бути як мінімум в півтора рази більше площі радіатора дизель-генератора.
На отворах повинні бути встановлені захисні жалюзі. Вони можуть бути фіксованими або рухомими. Останнє особливо переважно в районах з холодним кліматом, так як дозволяє закривати жалюзі після зупинки двигуна для збереження тепла у приміщенні. Це, в свою чергу, прискорює запуск двигуна та зменшує час виходу на робочий режим.
При роботі дизель-генератора в автоматичному режимі рухомі жалюзі повинні бути обладнані автоматичним сервоприводом, розрахованим на негайне відкриття в момент запуску двигуна.
До речі, не слід покладатися на велику силу повітряного потоку від вентилятора системи охолодження дизель-генератора для відкривання рухомих жалюзі. Швидше за все, її буде недостатньо.
Рекомендується вибирати розташування дизель-генератора в приміщенні у відповідності зі схемою, представленою на рисунку. При цьому виходить з радіатора системи охолодження повітря викидається безпосередньо назовні через воздуховод, що з'єднує радіатор з отвором в стіні.
Для зменшення довжини воздуховода двигун повинен розташовуватися якомога ближче до зовнішньої стіни. Якщо воздуховод занадто довгий, то більш ефективним рішенням буде застосування виносного радіатора.
При цьому опір вихідного потоку повітря не повинна перевищувати величину допустимого статичного тиску вентилятора. Для з'єднання радіатора дизель-генератора з нерухомим випускним воздуховодом необхідно використовувати гнучкий перехідною повітропровід, виготовлений з гуми або іншого подібного матеріалу. Його довжина повинна забезпечувати достатню віброізоляцію і відносну свободу переміщення генераторного агрегату.
Вихлопна система.
Выхлопная система предназначена для отвода отработавших газов в место, где они не представляют опасности и не причиняют неудобств. Кроме того, она уменьшает уровень акустического шума работающего двигателя, для чего должна быть оборудована соответствующим глушителем. Он может располагаться как в помещении эксплуатации агрегата, так и за его пределами.
Дизель-генераторы с защитным кожухом оснащены встроенной выхлопной системой. Дизель-генераторы в открытом исполнении обычно поставляются с промышленным глушителем, выпускным патрубком и сильфоном.
Для крепления выхлопной системы к потолку рекомендуется использовать дополнительный монтажный комплект, состоящий из добавочного колена трубопровода, опорных кронштейнов и гибких сильфонов, если последние не вошли в стандартный комплект поставки.
Для отвода выхлопных газов за пределы помещения применяют установочный комплект глушителя, включающий в себя стенной термокомпенсатор, колено трубопровода и защитный внешний козырек. Стоит однако заметить, что прямые трубы выхлопной системы и стержни опорных кронштейнов не входят в заводскую поставку.
Дополнительное снижение уровня шума достигается при использовании специального сочетания глушителей. Если этого недостаточно для удовлетворения требований заказчика, помещение может быть оборудовано специальными аттенюаторами (размеры и компоновка рассчитываются на заводе), а стены покрыты звукоизолирующим материалом.
При разработке выхлопной системы необходимо строго следовать требованию не превышать допустимого обратного давления, установленного производителем дизельного двигателя. Избыточное обратное давление существенно уменьшает его выходную мощность, срок службы и увеличивает расход топлива.
Для уменьшения обратного давления выхлопная система должна быть как можно более короткой и прямой. Радиус закругления любого соединительного колена должен быть как минимум в 1,5 раза больше его внутреннего диаметра. Конструкция выхлопной системы длиной свыше 3 метров должна утверждаться заводом-изготовителем.